03
Feb
2017
Het besluit eerst!
Om soft skills training van een maximale ROI te verzekeren, zetten we
best maximaal in op:
- Korte
trajecten, lees benadering door microlearning
- Een
continuïteit in het motivatieproces behouden voor transformatie van het
geleerde naar de toepassing ervan op de werkvloer, lees door middel van mobile
learning
- Alle
stappen in de ´Learning Value Chain´, lees enerzijds de juiste data
collectie en anderzijds het engagement van leidinggevenden en
management
Microlearning?
Niemand is in staat alle opgedane kennis na een opleidingsdag om te
zetten in dagelijkse praktische vaardigheden. Al jaren wordt dit elke dag
opnieuw aangetoond. Onder meer daarom werkt T&C tijdens klassikale sessies
met een Lijst van Persoonlijke Gedachten en Ideeën. De deelnemers maken
een individuele keuze en zetten deze om in 1,2 of maximaal 3 (al erg ambitieus)
actiepunten binnen een Persoonlijk Actie Plan..
En?
Het is zonde dat we voor soft skills de meeste tijd en resources blijven
inzetten in vooral voltijdse dag trainingen. Inhoudelijk reflecteren ze een
ideale wereld... Wat vaak overblijft zijn exemplarische toepassingen van
momentane leermomenten. Iedereen weet dat. Waarom handelen we er dan niet naar?
De laatste 5 jaar hebben wij alleen maar voorstellen gedaan aan onze klanten
die de inhoud reduceerde en de embedded activiteiten maximaal toevoegde.
Laat ons de inhouden verder fileren, creatief blended brengen en telkens
in de tijd gespreid de toepassing ervan embedden! 1 leerinhoud, 1
actiepunt, 1 team, 1 toepassing, 1 resultaat, 1 periode, 1 datacollectie voor
meting.
Mobile Learning?
Onafgezien welke kritiek men kan hebben op het 10/20/70 model, iedereen
erkent didactische principes zoals geleidelijkheid, herhaling, activiteit,
integratie, differentiatie en aanschouwelijkheid. En motivatie
natuurlijk! Dat de toepassing van soft skills vooral en bijna geheel op de
werkvloer dient te gebeuren impliceert minstens dat de trainer aanvankelijk als
facilitator ook daar blijft optreden. Zoveel als mogelijk. Samen met de
leidinggevende die gefaseerd groeit en deze taak overneemt.
En?
Daar wringt meestal het schoentje... Trainers komen en verdwijnen als
David Copperfield. Managers rekenen er tegelijk op dat de klassikale sessie het
nodige soelaas zal brengen. De lerende blijft vaak verweesd achter. T&C
biedt bijvoorbeeld al jaren een e-coach per mail. Die wordt tot vandaag veel te
weinig aangesproken en actief gebruikt. Waar zitten de triggers? Waar is de
motivatie? Waar is de opportuniteit?
Met de inzet van mobile learning tools kunnen we tegelijk waar en
wanneer op de werkvloer, en zelfs er buiten, aanwezig zijn. Kunnen we het delen
van ervaringen faciliteren. Wordt het mogelijk de hierboven didactische
principes voluit tegemoet te treden. Blended. Kan de trainer volop facilitator
zijn op een tandem met het betrokken management. En gefaseerd van plaats
verwisselen. Embedded.
Data collectie, meting en
engagement?
Het niveau waarop we meten en wat we het vaakst meten bij leertrajecten
heeft vaak het minst impact op de ROI: investering en input, reacties en wat
geleerd is. Wat vaak ook het makkelijkst meetbaar is. En waarbij de reacties
weliswaar een belangrijke indicator zijn of het geleerde zal toegepast
worden.
En dit is inderdaad het sleutelwoord, een belangrijk scharnierpunt:
toepassen.
En?
Wat we tegelijk ook zouden moeten meten: toepassing op de werkvloer,
impact op de business en daaruit volgend de ROI. Want de behoeften analyse met
business alignment vormt 1 proces met evaluatie en meting. T&C gebruikt al
anderhalf jaar ROEM. De gesprekken, vooraf, tijdens en na, bij het bepalen van
de business data, het betrekken van het management en de opvolging van de
toepassing en detecteren van impact, wekken nog al te vaak verraste blikken
op...
Business gerelateerde evaluatie vraagt van begin tot einde alignment,
engagement en betrokkenheid van het management en de operationeel
leidinggevenden. Zodat samen ook de dataset kan bepaald worden. En samen de
metingen kunnen uitgevoerd worden. Op basis van de gezamenlijke inspanningen
van de trainer-facilitator, de lerenden, de teams, de leidinggevenden en het
bedrijf.
Het besluit?
Dat leest u bovenaan...
25
Sep
2016
We omarmden
bij T&C de evaluatie tool "ROEM" vanaf de introductie. ROEM werd geïntegreerd in onze
opleidingsprojecten die in veruit de meeste gevallen langdurige blended
leertrajecten zijn. We delen hier graag onze verrassende eerste ervaringen en
de horden die we samen met onze klanten namen.
Vanuit
aanbiedersperspectief heeft ROEM voor ons een belangrijke plaats in de
architectuur van een leerproces. We meten algemene kwaliteit, we monitoren
constant inhoudelijk, sturen bij waar nodig en tegelijk bouwen we een
instrumentarium dat de ROI in kaart helpt brengen. Veel inspanningen leidden
tot nu toe tot (on)aardige verrassingen. Oei en Aha tegelijkertijd, dus. Hierna
onze vaststellingen n.a.v. drie erg verschillende opleidingsprojecten.
Evalueren is vaak nog een verplicht nummertje om derden, buiten het opleidingsproject, te behagen. ROEM doorbreekt dit.
Een klein jaar
geleden startten we een embedded opleidingstraject voor een grote groep
binnendienstmedewerkers. We spraken ook over ROEM als middel om tijdens het
traject o.a. voortgang en resultaten te meten. En te kunnen bijsturen waar en
indien nodig. Een bevraging voor nulmeting werd geïnitieerd. Groot was de
verrassing toen de opleidingsverantwoordelijke 2 weken later tijdens de eerste
klassikale sessie aan de deur stond met een smiley sheet. Na de sessie hebben
we dit aangekaart. Het mocht niet baten: ROEM werd even onderbroken want de
formulieren waren onontbeerlijk voor de subsidie van het sectorfonds. De inhoud
over-of meenemen bleek ook geen optie: de standaardformulieren waren de norm
voor de toelage. Niet om te lachen.
Los van
subsidies zien we tot op vandaag dat de derde partij ook in de eigen
organisatie aanwezig kan zijn onder de vorm van directies en zelfs direct
leidinggevenden!
Gelukkig waren
we volhardend. Vermits ROEM op heel verschillende tijdstippen in het traject
kan interveniëren, voerden we nog 2 verschillende metingen na afloop van de
actieve onderdelen van het traject. De ogen van HR begonnen te blinken: de
rapportering naar de directie kreeg plots veel meer vorm en inhoud.
Veranderen is niet makkelijk, ook als het over evalueren gaat. ROEM helpt hierbij.
Begin dit jaar
startten we een voortgezet intens blended opleidingstraject, embedded en
gespreid over 1 jaar. Een vervolg op klassikale opleidingen van 2 jaar geleden.
ROEM werd warm onthaald om meer dan één reden: hoe evalueer je anders de
opgedane kennis van 2 jaar geleden en de eraan verbonden ondertussen opgedane
ervaringen? Hoe meet je de efficiëntie van e-learning games die kennis moeten
opfrissen? Hoe evalueer je het leren op afstand met video? Met ROEM hadden we
al drie sleutelmomenten gedefinieerd en ingevuld. Dan volgde een klassikale
sessie… Tijdens de middagpauze kwam iemand van HR langs met de vraag of we op
het einde even deze formulieren wilden uitdelen en laten invullen. Van 1 tot 10
op 10… En ROEM? “Ja, maar dit formulier gebruiken wij al jàren!”
We initieerden
ROEM uiteraard vooraf. Met inhoudelijke doelstellingen. Het heeft niet lang
geduurd vooraleer men inzag dat de Likert formulieren van het huis in geen
enkel opzicht aligneerden met de leerdoelen. Geruime tijd nadien bleek ROEM
zelfs meetbare, dus opvolgbare input te leveren voor een Deel 3 in 2017!
Meten van intrinsieke kwaliteit is vaak prioritair. ROEM gaat veel verder.
Een drietal
maanden geleden startten we een opleidingsproject voor leidinggevenden in een
grote fabriek. De HR-manager was helemaal mee: ROEM als instrument werd in het
blended en embedded traject meegenomen. Sterke afspraken werden gemaakt: te
meten doelstellingen, resultaten, inhoudelijk als tijdig. Bij de tweede meting
werd dankzij ROEM zowel inhoudelijk als organisatorisch bijgestuurd. Na de
bevraging ‘enige tijd na’ stelden wij de vraag die menigeen al eerder had
gesteld op de werkvloer: wat doet de n+1 hiermee? Ook al waren ze niet betrokken
in de sessies, hen betrekken dankzij de output van ROEM om input te geven aan
ondersteuning en begeleiding was niet meteen aan de orde. De reden? Gebrek aan
tijd… Te druk in de fabriek. Zelfs geen 10 minuten? Nee. Niet echt een smiley
moment. De impact leek heel even
0/10!
Omdat ROEM op
vele momenten en ‘op tijd’ kan meten, beleefden we toch samen een momentum: de
laatste meting werd besproken op de productiemeting en creëerde meteen een
engagement bij de meestergasten om dit verder op hun beurt op te nemen met de
brigadiers. Het belang van de ondersteuning en begeleiding, mede dankzij de
inhoudelijke input van ROEM, werd onderkend. Het rendement van de investering
wordt hierdoor tot op vandaag uitermate versterkt.
70-20-10? ROI? Coachen? Ervaringen delen? Ondersteunen? Begeleiden?
Onze klanten verwelkomen ROEM. Het is ook voor hen leren evalueren, onderweg. Samen met ons. Zodat de ‘expectations’ continu worden gemanaged en de ROI in mindere of meerdere mate zichtbaar wordt.
Daarom doen we
hier een oproep. Bijna een smeekbede. Laat geen enkele opleiding nog een
alleenstaand feit zijn. Klassikaal of niet. In welke domeinen dan ook: kennis,
attitude en vaardigheden. ROEM helpt daarbij echt.
Kies
verschillende meetmomenten. Meet op verschillende plaatsen. Gebruik diverse
werkvormen. Kies voor kwalitatieve en kwantitatieve vragen.
De input van
de cursisten en n+1, … uit een organisatie is de output van ROEM. De output van
ROEM is de input voor de lerende organisatie. Verzorg deze processen op
voorhand door voldoende aandacht te geven aan de architectuur van het
leerproject. Ook op het vlak van meten en evalueren. Het is er een onderdeel
van. Geen losstaand proces.
In blended en
embedded leertrajecten hebben we immers nood aan een metende en voedende tool
om het lange termijn leer- en ervaringsproces te beheersen, te ondersteunen en
uit te dragen, net daar waar de ‘70’ zich ontwikkelt en vermenigvuldigt.
Ontwikkelen?
Opleiden? Talenten managen? Trainen? Coachen? Werkplekleren? Ervaringen en
kennis delen? Integreer ROEM-input en -output in de opleidingsarchitectuur en
in het proces van het leertraject!
Ben je blij
met tevreden deelnemers? Ben je tevreden als de n+1 nadien kan vaststellen dat
de medewerkers blij waren met de opleiding? Kan je de externe toelage
bekomen?
Beschouw toch
vooreerst het volgende: 100 – 70 - 20 = 10 op 10 indien gedragen door… ROEM.